Application for the establishment of tourism industries, scientific innovation and sustainable economic development in Laguna Salada. BARNES, JESSICA.
Ficción basada en la petición de 1916 del señor Peter H. Barnes para construir un resort en la Laguna Salada. Video y serie de imagenes.
Enero, 2024. Fiction based on Mr. Peter H. Barnes' 1916 petition to build a resort on Laguna Salada. Video and image series. January, 2024
En la carta original de 1916, Peter H. Barnes le pide una carretera al Coronel Esteban Cantú, Jefe del Distrito Norte del Territorio Federal de la Baja California. Barnes quiere construir un Resort turístico en la Laguna Salada, un cuerpo de agua que existió de modo intermitente en la geografía que conformaba el Delta del Río Colorado. El señor Barnes tiene la referencia del éxito comercial de Venice Beach en California. En la carta, sugiere la cantidad de riquezas que esta empresa podría generar, tanto para el Coronel como para el solicitante y potencial inversor.
Deseos de megaproyectos en la Laguna Salada, como aquel, siguen siendo vigentes en 2024. La subcuenca hoy, aunque esté seca, tiene ricos acuiferos y potencial para extracción de distintos bienes y materiales, como el litio - presente no sólo en la Salada, sino en los tres lagos que se formaban en las inundaciones sobre el Delta. Uno de esos tres lagos, el Salton Sea en el Valle Imperial de California, también está en proceso de desecamiento. Una de las iniciativas estadounidenses para ‘salvarlo’ sugiere rellenarlo bombeando agua desde el alto Golfo de California; utilizando la extensión de la Laguna Salada como camino. De paso, el proyecto sugiere rodear a esta planicie arenosa de desarrollos de innovación científica y ecoturísticos; estimular el monsón en esta parte del Desierto de Sonora, instalar islas, plantas de energía, desaladoras, etc.
En esta ficción juego con esos proyectos, con el deseo de desarrollo, pero sobre todo con la idea de recrear fenómenos que antes considerábamos ‘naturales’ y que ya no existen en el Delta del Río Colorado; como la lluvia, el tidal bore o el macareo conocido como “El Burro”. Aprovecho imagenes de ranchos de surf con olas artificiales, enormes desaladoras y una serie de videos encontrados en línea que dan cuenta de la Salada cuando tenía agua, cuando era una playa querida de Mexicali; poniendo en cuestión también la posibilidad de un “extractivismo emocional”, de capitalizar con el valor afectivo del paisaje y del archivo. Me imagino, con a través de la voz de Jessica Barnes, un escenario distópico en el que el mismo ejercicio del Archivo Familiar del Río Colorado sería usado en nuestra contra.
Referencia principal: https://library.ucsd.edu/dc/object/bb8643280v
*Encontré esta carta cuando comencé investigar sobre el Delta en los archivos gringos; leí sobre barcos varados en las crónicas de exploradores que recopila Anita Williams en su libro “Travelers Among the Cucapa” (1975) y sobre el fenómeno de “el burro” en algún documento que describía la magnitud de la ola y el sonido de choque (que sonaba algo así como 8 kilómetros a la redonda).
**Este ejercicio fue producido como parte de “La huella del (agua) tiempo en forma de grieta”, una exposición colectiva del Archivo Familiar del Río Colorado que produje y co-curé con Rosela del Bosque y Enero y Abril. La expo es resultado del programa de investigación artística colectiva Invocaciones al Agua entre los Cerros, que pude administrar y gestionar durante dos años gracias al apoyo del Patronato de Arte Contemporaneo y a la colaboración con Rosela del Bosque, Enero y Abril, y Mayté Miranda; tanto en la gestión de las caminatas, coordinación de eventos, talleres, diseño gráfico, montaje y colaboración en algunos textos. Las piezas de los participantes y el proceso más amplio se puede consultar en la página del Archivo Familiar del Río Colorado.
*Encontré esta carta cuando comencé investigar sobre el Delta en los archivos gringos; leí sobre barcos varados en las crónicas de exploradores que recopila Anita Williams en su libro “Travelers Among the Cucapa” (1975) y sobre el fenómeno de “el burro” en algún documento que describía la magnitud de la ola y el sonido de choque (que sonaba algo así como 8 kilómetros a la redonda).
**Este ejercicio fue producido como parte de “La huella del (agua) tiempo en forma de grieta”, una exposición colectiva del Archivo Familiar del Río Colorado que produje y co-curé con Rosela del Bosque y Enero y Abril. La expo es resultado del programa de investigación artística colectiva Invocaciones al Agua entre los Cerros, que pude administrar y gestionar durante dos años gracias al apoyo del Patronato de Arte Contemporaneo y a la colaboración con Rosela del Bosque, Enero y Abril, y Mayté Miranda; tanto en la gestión de las caminatas, coordinación de eventos, talleres, diseño gráfico, montaje y colaboración en algunos textos. Las piezas de los participantes y el proceso más amplio se puede consultar en la página del Archivo Familiar del Río Colorado.
In the
original letter from 1916, Peter H. Barnes asks Colonel Esteban Cantú, Governor
of the Northern District of the Federal Territory of Baja California, to build him
road. Barnes wants to build a tourist resort in Laguna Salada, a body of water
that existed intermittently in the geography that made up the Colorado River
Delta. Mr. Barnes has the reference of the commercial success of Venice Beach
in California. In the letter, he suggests the amount of wealth that this enterprise
could generate, both for the Colonel, his government members, and for the
applicant and potential investor.
Desire of megaprojects in Laguna Salada, such as this one, are still active in 2024. The sub-basin today, although dry, has rich aquifers and potential for the extraction of different resources and materials, such as lithium - present not only in Laguna Salada, but in the three lakes that were formed during the floods on the Delta.
One of those three lakes, the Salton Sea in the Imperial Valley of California, is also in the process of drying up. One of the American initiatives to “save” it suggests filling it up by pumping water from the upper Gulf of California, using the extension of the Laguna Salada for its trajectory. The project also suggests surrounding this sandy plain with scientific innovation and ecotourism developments, stimulating the monsoon in this part of the Sonoran Desert, installing islands, power and desalination plants, etc.
In this fiction I intertwine and play with these projects, with the desire for development, but above all with the idea of recreating phenomena that we previously considered “natural” and that no longer exist in the Colorado River Delta; such as seasonal rain and the tidal bore known as “El Burro.” I use images of existing surf ranches with artificial waves, of enormous desalination plants, and a series of encountered videos that show what La Salada looked like when it had water, when it was a beloved beach in Mexicali. With this appropriated material I also call into question the possibility of an “emotional extractivism”; capitalizing on the affective value of the landscape and the archive.
Desire of megaprojects in Laguna Salada, such as this one, are still active in 2024. The sub-basin today, although dry, has rich aquifers and potential for the extraction of different resources and materials, such as lithium - present not only in Laguna Salada, but in the three lakes that were formed during the floods on the Delta.
One of those three lakes, the Salton Sea in the Imperial Valley of California, is also in the process of drying up. One of the American initiatives to “save” it suggests filling it up by pumping water from the upper Gulf of California, using the extension of the Laguna Salada for its trajectory. The project also suggests surrounding this sandy plain with scientific innovation and ecotourism developments, stimulating the monsoon in this part of the Sonoran Desert, installing islands, power and desalination plants, etc.
In this fiction I intertwine and play with these projects, with the desire for development, but above all with the idea of recreating phenomena that we previously considered “natural” and that no longer exist in the Colorado River Delta; such as seasonal rain and the tidal bore known as “El Burro.” I use images of existing surf ranches with artificial waves, of enormous desalination plants, and a series of encountered videos that show what La Salada looked like when it had water, when it was a beloved beach in Mexicali. With this appropriated material I also call into question the possibility of an “emotional extractivism”; capitalizing on the affective value of the landscape and the archive.
I imagine, using
the voice of Jessica Barnes, a dystopian scenario in which what we do in the Colorado River Family Archive could be used against us.
Main reference: https://library.ucsd.edu/dc/object/bb8643280v
*I found this letter when I began researching the Delta region in gringo archives; I read about stranded ships in the chronicles of explorers compiled by Anita Williams in her book “Travelers Among the Cucapa” (1975) and about the phenomenon of “el burro” in some document that described the magnitude of the wave and the crashing sound (which apparently had a sound scope that extended to 8 kilometers).
**This writing and visual exercise was produced as part of “La huella del agua (tiempo) en forma de grieta,” a collective exhibition of the Colorado River Family Archive that I produced and co-curated with Rosela del Bosque and Enero y Abril. The exhibition is the result of the collective artistic research program Invocaciones al Agua entre los Cerros, which I was able to manage for two years thanks to the support of the Patronato de Arte Contemporaneo and the collaboration with Rosela del Bosque, Enero y Abril, and Mayté Miranda; organizing walks, coordinating events, workshops, a zine and an art show. The art pieces of the participants and the broader process can be consulted on the Archivo Familiar del Río Colorado page.
Main reference: https://library.ucsd.edu/dc/object/bb8643280v
*I found this letter when I began researching the Delta region in gringo archives; I read about stranded ships in the chronicles of explorers compiled by Anita Williams in her book “Travelers Among the Cucapa” (1975) and about the phenomenon of “el burro” in some document that described the magnitude of the wave and the crashing sound (which apparently had a sound scope that extended to 8 kilometers).
**This writing and visual exercise was produced as part of “La huella del agua (tiempo) en forma de grieta,” a collective exhibition of the Colorado River Family Archive that I produced and co-curated with Rosela del Bosque and Enero y Abril. The exhibition is the result of the collective artistic research program Invocaciones al Agua entre los Cerros, which I was able to manage for two years thanks to the support of the Patronato de Arte Contemporaneo and the collaboration with Rosela del Bosque, Enero y Abril, and Mayté Miranda; organizing walks, coordinating events, workshops, a zine and an art show. The art pieces of the participants and the broader process can be consulted on the Archivo Familiar del Río Colorado page.